Tussen Loire
en Dordogne

 
Tussen Loire en Dordogne
 
Een tocht vanuit de benedenloop van de Loire naar het gebied dat als Dordogne bekend staat, leert enerzijds hoe mooi Frankrijk is en anderzijds hoe het binnenland bediend wordt door een schaars aantal treinen.
 
 
1. Gezicht op Blois aan de Loire met op voorgrond Abbaye St.-Laumer en Eglise St.-Nicolas en erachter Chateau de Blois, 8 juni 2011.
 
 
2. Gezicht op Blois aan de Loire met links Cathedrale St.-Louis en rechts Hotel de Ville, 9 juni 2011.
 
 
3. Gezicht op Amboise aan de Loire met hoogoprijzend het Chateau Royal d' Amboise, 9 juni 2011. Inwendig in de grote ronde hoekloren links was het mogelijk met paard en rijtuig het hooggelegen kasteel te bereiken. 3195
 
 
4. Gezicht op de voorgevel van het Chateau de Chambord, 9 juni 2011. Het landgoed wordt omheind met een 32 kilometer lange muur, is toegankelijk langs vijf poorten en heeft een oppervlakte van totaal 5500 hectare.
 
 
5. Gezicht op de achtergevel van het Chateau de Chambord, 10 juni 2011. Het landgoed wordt omheind met een 32 kilometer lange muur, is toegankelijk langs vijf poorten en heeft een oppervlakte van totaal 5500 hectare. Zoekt uw een onderdak in de buurt, dan verwijs ik u graag naar de camping Chateau de Marais in Muides-sur-Loire, juist buiten het landgoed en een uitstekend uitgangspunt voor een bezoek aan het kasteel en de omliggende plaatsen.
 
 
 
6. Op 11 juni 2011, om 10.57 uur, komt SNCF-motorrijtuig 74503 in Valencay aan op spoor 1 als trein 861411 (Salbris - Valencay). De vrouwelijke stationsbeambte staat gereed om nog even behulpzaam te zijn met het omlopen naar spoor 2. Daarna zit het er voor de machinist op en is er de eerstvolgende twee uur geen treinverkeer meer. Overigens stapte uit de trein slechts een enkele reiziger.
 
 
7. Het stationsgebouw is helemaal teruggebracht in de toestand, zoals het destijds is gebouwd, inclusief fraaie klok en landkaart in marmer aan de perronzijde, en inclusief pissoirgebouwtje met pissoirs, compleet met het fabrieksplaatje op de leistenen wand waar je tegen aan plast. En dat in Frankrijk.
 
 
8. Met een tik op het loketraampje maakten we de vrouwelijke stationsbeambte wakker om te vragen wanneer de eerstvolgende trein aankwam. Dit bleek inderdaad niet zo heel lang meer te duren, zodat we eindelijk een trein in Frankrijk konden fotograferen.
 
 
9. Zelfs in Blois, immers toch een universiteitsstad (ik heb daar in de bibliotheek nog het een en ander op spoorweggebied opge-zocht), rijden er maar een twintig treinen op een hele dag. Het hele stationscomplex oogt dan ook helemaal leeg. Gemiddeld elk anderhalf uur wordt de rust even verstoord door een stoptrein, uiteraard omdat de TGV-Atlantique langs een wat noordelijk gelegen trace de reizigers veel sneller vervoert tussen Parijs en Bordeaux.
Nou moet je weten, toen we op de terugweg ergens langs de autosnelweg een stop maakten, raasden er in 20 minuten tijd in elke richting vier Eurostars en/of TGV's voorbij. Dat is wel andere koek, dan ergens midden op het platteland.
 
 
10. Ten zuidoosten van de Loire bij Blois ligt een kilometer lang stenen viaduct over een soort 'Baardwijkse Overlaat' in de al in 1935 voor reizigersvervoer gesloten spoorweg Blois - Romorantin. Daar lag destijds een enorm groot gebied dat als opvangbekken diende voor het teveel aan water in de Loire.
 
 
11. Gezicht op 11 juni 2011 in de hoofdstraat van het dorp Oradour-sur-Glane (circa 25 km ten westen van Limoges), waarvan de inwoners op 10 juni 1944 door het Eerste Regiment 'Der Führer' van het Tweede SS-Panzer-Divison 'Das Reich' werden ingesloten en vermoord. Daarna stak men alle gebouwen in brand. Bij deze overval werden 642 mensen gedood. Slechts zes personen overleefden het bloedbad. Kort na de oorlog kwam generaal Charles de Gaulle naar Oradour-sur-Glane. Hij besliste dat het oude dorp de functie moest krijgen van nationaal monument en herdenkingsplaats voor de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Sinds die dag is alles op zijn plaats gebleven en elders een nieuw Oradour-sur-Glane opgebouwd.
 
 
12. Oradour-sur-Glane was met een elektrische tram verbonden met Limoges. Aan de toenmalige Dorpsstraat bevond zich het tramstation, bestaande uit een haltegebouwtje (rechts in beeld) en een goederenloodsje (links in beeld, met erachter het post-kantoor). De tram had hier een wisselplaats en een kopspoortje achter de goederenloods.
 
 
13. Gezicht vanaf de andere kant op het tramstation van Oradour-sur-Glane. Links staat het goederenloodsje met laad- en losperron dat als enige gebouw in het dorp zijn dak behield. Het kopspoortje ligt aan de achterzijde.
 
 
14. Een locomotief van de Chemin de fer Touristique du Haut-Quercy nadert op 12 juni 2011 met een reizigerstrein de vroegere halte Les Courtils. Een reis kan alleen worden gemaakt vanuit het dorpje Martel. De trein rijdt bergafwaarts tot een punt kort bij het station St.-Denis-lès-Martel en keert dan als 'hardworking steam' terug. Onderweg uitstappen en de trein rijdend fotograferen is niet mogelijk, tenzij je als niet-reiziger naar een fraai punt klimt, al komt je dat ongetwijfeld op een scherpe reprimande (Avez-vous une carte de cheminot?) van de conducteur te staan. De rijtuigen hebben echter niets met een trein uit vroegere jaren te maken.
 
 
15. Gezicht op het bedevaartsoord Rocamadour, 14 juni 2011. De stad is gebouwd tegen een rots midden in de Causse de Gramat, een uitgestrekt leisteenplateau bij Gramat. Boven op de rots ligt een burcht. Onderaan de rots ligt het zeer toeristische plaatsje met zijn nauwe straatjes. Deze plek is na Lourdes de meest populaire bedevaartplaats van Frankrijk en ligt ook op de weg voor bede-vaartgangers vanuit Noord-Europa naar Santiago de Compostella. Via een slingerend pad naar boven kan men het heiligdom bereiken, een reeks van kapellen met fresco's, een kerk en een bisschoppelijk paleis. Verder naar boven is er een 'kruisweg'.
 
 
16. Op 14 juni 2011, om 14.14 uur, vertrekt SNCF-motorrijtuig 73726 in Gramat op spoor 1 als trein van Brive-la-Gaillarde naar Rodez. De vrouwelijke stationsbeambte heeft zojuist het vertreksein gegeven. Pas om 16.56 uur, 19.24 uur en 22.30 uur zullen die dag de volgende treinen naar Rodez vertrekken.
 
 
17. Gezicht op het dorpje Autoire, nabij Saint-Céré, 14 juni 2011. Het is een van de mooiste dorpen van Frankrijk, beschermd gelegen in het 'Cirque d'Autoire' (keteldal) met hoog oprijzende rotsen, wat doet denken aan het Zwitserse Graubunden. Zoekt u een onder-dak in de buurt, dan verwijs ik u graag naar de gites en chambres d'hote van de familie Sebregts (bereikbaar via www.arrivee-autoire.com), juist buiten het dorp Autoire en een uitstekend uitgangspunt voor een bezoek aan het dorp en de omliggende plaatsen.
 
 
18. Gezicht op in het landschap hoog oprijzende Chateau de Castelnau-Bretennoux, 15 juni 2011. Het kasteel dateert in oorsprong uit de dertiende eeuw. In 1851 brandde het woongedeelte deels af. Jean Moulierat (1853-1932) kocht het in 1896, redde het van verval en gaf het een nieuwe geest en toekomst. Kort voor zijn dood schonk hij het complex aan de Franse staat.